Nach dem Demo "Feed The Public" und dem Live-Bootleg "Live at C4 – The Official Bootleg“, veröffentlichen "Tribal" im November 2005 das erste Studio-Album. Mit „Cardboard Heroes“ legen die Jungs ein abwechslungsreiches Rockalbum vor. Darauf enthalten sind beispielsweise das hymnenhafte "Feed The Public", die melancholische Ballade "Daddy", zu der auch ein Videoclip produziert wird, und der Arena-Rock-Ohrwurm "Free". Trotz bescheidener Produktionsmittel und der Tatsache, dass das Album zur Hälfte eine Beinahe-Live-CD ist, gibt es vornehmlich positive Stimmen aus der Fachpresse. Unter anderem von den deutschen Printmagazinen "Heavy“ und "Breakout“. Einige Konzerte in Clubs und auf Festivals werden bestritten.
2007 meldet sich die Band mit ihrer Promo-Single "Higher“ zurück. Wiederum bedenkt die Fachpresse die Band mit Lob und spricht von „erstklassiger Rockmusik auf höchstem Niveau!“ (Sleaze-Metal.com). Der Titeltrack und der zweite Song "Holy“ sind wiederum sehr eingängig und sphärisch gehalten. Sie widerspiegeln das, wofür „Tribal“ steht: Emotional Rock! Diverse Konzerte folgen. Unter anderem spielt die Band als Support von Oni Logan (Lynch Mob). Nach einer intensiven Vorproduktion verschlägt es die Jungs gegen Ende 2008 in die Empire Studios nach Deutschland, wo sie mit Rolf Munkes (Razorback, Empire, Majesty)ihren zweiten Longplayer "Corner Of A Circle“ aufnehmen, welcher am 11. September 2009 veröffentlicht wird.
Mit "Higher" schafft die Band erstmals den Sprung in die Rotation der schweizer Radiostationenin. Der Song wird als digitale Single mit drei Bonustracks veröffentlicht. In Deutschland werden die härteren Songs "Jump Off The Bridge" und "Holy" von einigen kleineren Radios gespielt. Der Metal Hammer spricht in seiner Kritik von "einer möglichen Tribal-Epedemie." Viele Reviews und Interviews folgen.
In einem sind sich die Stimmen einig: Tribal produzieren "Rock zwischen Wut und Zerbrechlichkeit!"
Founded in August 2003 by Mark Rossi (guitars), Greg Bailey (vocals) and Üse Müller (bass guitar), Tribal later added drummer Andy Gantenbain (drums) to complete their line-up. Most of the year 2004 was spent playing live in clubs and composing and recording their first tracks. Among them, the audience-swinging “Feed the Public” and the melancholy ballad “Daddy” were recorded as their first demo CD.
In April 2005, Tribal released their first long-playing studio work, called “Cardboard Heroes”, proving to be a fine rock'n'roll band. The album contains 13 original and high-quality tracks, well arranged and produced by band members. Most of the material has been recorded live, without the addiction of many overdubs, giving the album an immediate impact and a live feeling. Some tracks have been stripped down to the minimum reproducing the essential live sound of the band. Some solos and main vocals were recorded on-the-fly, fully immersed in the musical process, benefiting from the authenticity and uniqueness of the moment.
The album has been mixed and mastered in autumn ’05 by Frank Motnik at Framespotting Studios in Frankfurt.
Second half of 2005 found Tribal going around Switzerland, playing clubs and smaller festivals promoting their CD-album. Their short club-tour culminated in the official CD release party which took place November 5th at Rock City in Uster, a well known place in the local music scene, where in the youngest past acts such as Brides of destruction and L.A. Guns performed quite unique concerts. As special gift to their enthusiastic audience is to mention the presentation of their video “Daddy” which Tribal self-produced with the strong help of their friends of the local tv station Züri Plus. The video has been shot in front of Gasometer in Schlieren near Zürich, a piece of industrial architecture recently renovated, catching the band live in action, while the main topic of the song, a difficult father-son relationship, is narrated through indoor scenes, interpreted by a crew of professional actors.
More gigs are announced in early 2006. Capable of delivering blistering energy when performing live, their style cannot be accurately labeled -- or accurately defined -- as anything less than “emotional” or “tribal rock”.